tisdag 19 juni 2012

Urtica dioica

Det är det latinska namnet på brännässla. Alla har vi väl erfarenheter av denna växt. Själv har jag otaliga.... jag har alltid avskytt denna växt och är väl inte så förtjust i den nu heller, men jag har lärt mig tycka bättre om den sen jag skaffade hönsen. De älskar den i torkad form.
Blev lite nyfiken på den för jag tyckte att de såg olika ut så jag gick in på wikipedia och läste.
Blommorna är enkönade och honorna är på en växt och hanarna på en växt. Hela växten (utom bladens ovansida) är försedd med brännhår. Närvaron av brännässlor är en stark indikation på att marken är kraftigt kvävehaltig. De späda vårskotten kan skördas till föda (nässelkål och nässelsoppa). Stjälken har tidigare använts för att ge bastfibrer. Brännässlan är också värdväxt för flera insekter som exempelvis nässelfjäril och kartfjäril.
Illustration Urtica dioica0.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar