fredag 1 juni 2012

Omgång två

I tisdags-onsdags förra veckan så kläcktes fyra små kycklingar av mina 16 ägg. Tre sussex vit columbia av tio köpta. fyra till var utvecklade men dog av någon anledning mot slutet och tre var tomma.

En australorp/new hampshire blandning för australorp kycklingar har väl inga bruna fjädrar i början?! av mina egna sex ägg. Fyra ägg var värphybridägg och två var australorp/ new hampshire. Alla fyra värphybridsägg var tomma och det andra ljusa ägget hade kycklingen dött mot slutet. Så nu har jag tre vit/ljusgula dunisar + en svart med ljus mage på 9-10 dagar.

3 kommentarer:

  1. Det här att kycklingarna dör i slutet gör mig lite orolig... Det har nyligen upptäckts hönstyfus i området, och en av de vanligaste symtomen är just att kycklingar dör i äggen så att man får dåliga kläck. =/

    Här kan du läsa: http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2012/honstyfusblandhobbyhonsivastragotaland.5.7cc87f191379870d4318000956.html

    SvaraRadera
  2. Borde inte kycklingarna som överlevt kläck var svaga eller visa några symtom då. De är ju 5,5 vecka nu och visar inga tecken till svaghet. Första kläcket var inköpta maranägg och egna ägg. Andra kläcket var köpta sussexägg och egna ägg. Mina egna hönor verkar pigga och alerta allihopa.

    SvaraRadera
  3. Det är tydligen väldigt olika det där... Någon besättning som smittan hittats i, har varit HELT symptomfri till och med... varken kycklingar eller vuxna påverkade... Fast i det här fallet är det troligtvis och förhoppningsvis, bara din äggkläckare som inte gör sitt jobb!

    SvaraRadera